Право на доступ до правосуддя включає декілька аспектів, зокрема: фізичну доступність судів; фінансову доступність судових процедур; доступ до правової допомоги; розумність строків розгляду справи; можливість брати участь у розгляді справи; зрозумілість мови, на якій ведеться правосуддя.
Відповідно до статті 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Право на справедливий суд також гарантується статтею 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини.
Забезпечення доступу до правосуддя для всіх є одним з пріоритетів Цілей сталого розвитку України на період до 2030 року.
Важливо розуміти, що процедура розгляду справ в суді суворо регламентована відповідними процесуальними законами. Недотримання встановленої законом процедури може потягнути неможливість розгляду справи взагалі, або відмову у задоволенні вимог.
Кожен має право на правовудопомогу. Така допомога різна за змістом, обсягом та формами і може включати консультації, роз’яснення, складення позовів і звернень, довідок, заяв, скарг, здійснення представництва, зокрема в судах та інших державних органах, захист від обвинувачення тощо.
(!) Певні групи громадян мають право отримати правову допомогу безкоштовно в найближчих центрах надання безоплатної правової допомоги. Перелік таких категорій громадян зазначено в статті 14 Закону України «Про безоплатну правову допомогу».
Інформацію щодо отримання безоплатної правової допомоги можна отримати за номером «гарячої лінії» 0 800 213 103 (цілодобово та безкоштовно у межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів).
Законодавство гарантує право звернення до суду у будь-якому випадку, коли людина відчуває, що її права порушені, або навіть у деяких випадках – коли потенційно можуть бути порушені.
(!) Важливо розуміти, що в Україні діють декілька різних судів за своєю спеціалізацією.
Для громадян важливо знати про два види судів:
Окружні адміністративні суди – за загальним правилом один на область (для Одеської області – Одеський окружний адміністративний суд) – розглядають позови, якщо громадянин скаржиться на порушення з боку органів влади та місцевого самоврядування.
Ці суди розглядають справи за правилами, встановленими Кодексом адміністративного судочинства України.
Суди, які розглядають цивільні та кримінальні справи (знаходяться в районних центрах, містах, районах міст) – розглядають, зокрема, спори стосовно майна, виконання договорів, стягнення аліментів, справи про розлучення, спори, які виникають під час звільнення, а також справи про вчинення адміністративних та кримінальних правопорушень.
Ці суди розглядають справи за правилами, встановленими Кримінальним процесуальним кодексом України, Цивільним процесуальним кодексом України та Кодексом про адміністративні правопорушення.
Справи в судах розглядаються суддею одноособово, а у випадках, визначених процесуальним законом, – колегією суддів, а також за участю народних засідателів і присяжних.
(!) Контакти всіх судів в Україні та іншу інформацію щодо їх роботи можна дізнатись з вебсайту «Судова влада в Україні» або за єдиним Контакт-центром судової влади України 044 207-35-46.
Незважаючи на те, що право на судовий розгляд гарантовано кожному громадянину, слід розглянути можливість досудового врегулювання спору.
Медіація – метод вирішення спорів із залученням посередника (медіатора), який допомагає сторонам конфлікту налагодити процес комунікації, проаналізувати конфліктну ситуацію так, щоб вони самі знайшли такий варіант рішення, який би задовольняв інтереси і потреби усіх учасників конфлікту.
Переваги медіації:
економія часу та фінансових ресурсів, у разі успішної медіації - гарантія виконання рішення;
можливість впливати на результат, конфіденційність процедури та менший стрес;
можливість збереження чи відновлення взаємин та можливість запобігти виникненню конфліктів у майбутньому.
(!) Основною з переваг вирішення спорів через медіацію є те, що сторони конфлікту повністю контролюють процес прийняття рішення із врегулювання спору і остаточне вирішення конфліктного питання залежить саме від сторін, а не від суду.
Застосування медіації особливо ефективне у вирішенні конфліктів, що чутливі до збереження стосунків (наприклад, в сімейних конфліктах).
Суди не припиняють працювати під час запровадження різних карантинних заходів, направлених на боротьбу з розповсюдженням COVID-19. Разом з тим, відповідно до актуального стану епідеміологічної ситуації, можутьзапроваджуватись певні обмеження.
Такі обмеження можуть встановлюватись як на загально-національному рівні, так і рішенням загальних зборів окремих судів. Під час карантину може бути:
обмеження допуску в приміщення суду осіб, які не є безпосередніми учасниками справи;
обмежений доступ до канцелярій суду;
відкладення розгляду справ на більш віддалений період;
переведення розгляду справи у письмовий порядок, якщо сторони проти того не заперечують;
участь у судовому засіданні дистанційно з використанням он-лайн платформ відео-зв’язку.
(!) Разом з тим, варто мати на увазі, що процесуальні строки, у які необхідно вчинити певні дії – за загальним правилом через впроваджені карантинні заходи не зупиняються. Тобто, встановлених строків для подання позовних заяв, скарг, відповідей, апеляційних і касаційних скарг та інших документів необхідно дотримуватись. Якщо немає можливості подати документи безпосередньо до суду, необхідно скористатися поштою.
Ця правова консультація носить рекомендаційний характер, не є офіційним роз’ясненням чинного законодавства та актуальна станом на 2020 рік. Публікація підготовлена Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» в рамках проєкту «Громадський центр правосуддя як мульти-функціональна платформа розвитку правосуддя в громадах», за фінансової підтримки Європейського Союзу. Погляди авторів публікації не відображають офіційної позиції Європейського Союзу.
Поддержка проекта “Твой местный депутат: Одесская область”, который выполняется Одесской областной организацией Всеукраинской общественной организации «Комитет избирателей Украины» была осуществлена Фондом Восточная Европа в рамках программы “Твой местный депутат: мониторинг деятельности депутатов местных советов в Украине”, которая является совместной инициативой Фонда Восточная Европа и Черкасской областной организации Комитета избирателей Украины и выполняется при финансовой поддержке Фонда демократии ООН (UNDEF) и Агентства США по международному развитию (USAID).
Мнения, отраженные на сайте, принадлежат их авторам и могут не совпадать с точкой зрения партнеров программы.