Інструменти для залучення молоді до бюджетного процесу успішно апробували в 20 громадах-учасницях проєкту «Бюджетна партисипація від А до Я», що реалізується Громадським Партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».
Під час проведення
Днів бюджету у громадах використовували різні заходи, аби активізувати молодих людей громад. Експерти Партнерства провели уроки фінансової грамотності, під час яких старшокласники/ці дізнавалися про формування бюджету громади, про важливість та механізми долучення до бюджетного процесу, про те, як формуються доходи і на що можна витрачати кошти. Після такого неформального й інтерактивного навчання з прикладами та мінівікторинами молодь вже могла подати й свої пропозиції до проєктів бюджетів на 2025 рік, адже вже отримала базове уявлення про те, як формується така пропозиція та чого вона може стосуватися.
Крім того, чимало громад розробили й продумали інші активності для молодих людей, зокрема різних вікових груп: наймолодші змагалися у конкурсі малюнків на тему бюджету й фінансів, старші брали участь у фінансових квестах, вікторинах, ігрових симуляторах, воркшопах на тему бюджетного процесу й залучення до нього жителів.
«Громадське Партнерство «За прозорі місцеві бюджети!» працює з громадами над підвищенням бюджетної прозорості та залученням громадян до бюджетного процесу уже майже десять років. У тих громадах, які були і є нашими партнерками, ми бачимо значні зрушення, і в першу чергу, напевно, це зміна уявлень жителів про те, чи потрібно впливати на бюджети своїх громад, як саме це робити і чому це важливо. Звісно, що молоді люди – це одна з наших ключових авдиторій, бо якщо ми прагнемо змін у суспільстві, то починати треба саме з молоді. Ми проти суто теоретичних заходів: люди опановують ті чи інші навики або інструменти на практиці. Тобто треба дати молоді долучитися до чогось конкретного – і ми отримаємо результат, що матиме важливіі перспективи для всієї громади», – вважає координатор Партнерства Анатолій Бойко.
Один з прикладів залучення молоді в пізнавально-ігровому форматі – проведення квестів.
«В Арцизі на Одещині організували квест «Я – король бюджету». Учасники та учасниці намагалися сформувати збалансований бюджет, реалізувати найважливіші, на їхню думку, проєкти та не забути про обов’язкові витрати – заробітні плати вчителів і соціальних працівників, оплату за електроенергію тощо. Молоді люди буквально пірнули у бурхливе море місцевих фінансів. Команди працювали з різним темпом та темпераментом: одні дуже спокійно і виважено, інші сперечалися за кожну «копійку». Для працівників міської ради стало несподіванкою, що пріоритетами молоді виявились проєкти, які їхня команда також вважає найважливішими. На мою думку, для місцевої влади важливо не загубити цей запал молоді, щоб вистачило сил на відеоролики про бюджет, зустрічі молоді з головою громади, «Живу бібліотеку» з фінансистами чи симуляційну гру про прийняття бюджету для школярів. Бо ідей багато, і це дуже круто», – розповіла експертка Партнерства Людмила Погрібна.
На думку експертів та експерток Партнерства, важливо забезпечити молодих людей доступною і зрозумілою інформацією про бюджетний процес, його структуру, основні етапи та значення для розвитку країни чи місцевої громади. У цьому допоможе використання різних інтерактивних методів, таких як воркшопи, хакатони, тренінги, вікторини, конкурси, ігрові симуляції тощо. Крім того, важлива складова успішного залучення молоді – це підтримка місцевою владою проєктів та ініціатив, які створюють молоді люди для вирішення соціальних, економічних, екологічних проблем тощо за рахунок бюджетних ресурсів. Наприклад, це можна зробити через затвердження програми підтримки діяльності Молодіжної ради громади. До того ж, важливо регулярно інформувати молодих людей про бюджетний процес у той спосіб та через ті комунікаційні канали, які є популярними серед них:
«Під час проведення бюджетного уроку для молоді Білгорода-Дністровського на Одещині ми вчергове переконались, що молодь прагне нових знань, більш того, миттєво їх обробляє і переносить у практичну площину, питаючи: а де саме ми можемо використати ці знання? Тому наступним кроком після інформування молоді про міський бюджет є її активне залучення через різні механізми партисипації. Це може бути участь у консультативно-дорадчих групах щодо складання проєкту бюджету, залучення до мозкового штурму для дизайну буклету «Бюджету для громадян», впровадження в громаді шкільного бюджету участі тощо», – порекомендувала експертка Партнерства Альона Єгорова.
Нагадаємо, що метою проєкту «Бюджетна партисипація від А до Я» є сприяння формуванню в цільових громадах умов для впровадження комплексної та інклюзивної системи партисипативного бюджетування, збільшення залучення громадян до бюджетного процесу в громадах, а також поширення та передача успішного досвіду та практик проєкту іншим громадам України.
Заходи проводяться Громадським Партнерством «За прозорі місцеві бюджети» в рамках проєкту «Бюджетна партисипація від А до Я» та стали можливими завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цих заходів не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.