У 20 громадах-учасницях проєкту «Бюджетна партисипація від А до Я», що реалізується Громадським
Партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА», впровадили та апробували на практиці різні інструменти активного залучення жителів до бюджетного процесу. За результатами цієї діяльності експерти Партнерства підготували кілька практичних порад щодо того, як активізувати жителів та посилити рівень їхньої залученості саме до питань бюджету.
Згідно з даними оцінювання, яке провели експерти у цільових громадах, упродовж реалізації проєктурівень залученості громадян до бюджетного процесу в громадах в середньому зріс на 13% та склав 25% наприкінці роботи в межах проєкту.
Одним з найбільш популярних інструментів, який знайшов жвавий відгук серед жителів, став "
Бюджет для громадян" – це буклети, що містять спрощену й позбавлену технічної мови презентацію інформації про бюджет громади. Концепція "БдГ" була розроблена експертами Партнерства, а робочі групи від кожної з громад наповнили її своїми ідеями, креативною візуалізацією та показниками. У кожному буклеті є кілька обовʼязкових розділів, що дають можливість жителям громади отримати досить повну інформацію про стан бюджетної системи в громаді, а також дізнатися про свою роль у бюджетному процесі, тобто як можна вплинути на те, щоб місцева влада врахувала ідеї жителів. Крім того, кожна громада на свій розсуд додавала у буклети важливу інформацію, наприклад, про бюджетоутворюючі підприємства, про успішні проєкти, реалізовані в громаді, про діяльність громадських організацій, співпрацю влади й бізнесу тощо. Готові буклети розповсюджуються серед жителів громад та публікуються на сайтах громад в онлайн-версіях (ознайомитися з усіма "Бюджетами для громадян-2024" можна за
посиланням).
Другий, не менш дієвий інструмент – організація в громадах
Днів бюджету. Під час реалізації проєкту такий день
відбувся у кожній з 20 громадах, а сукупно в заходах взяли участь понад 4000 жителів. Під час цих масових заходів розповсюджувалися "Бюджети для громадян", голови громаді фінансисти презентували основні показники, експерти Партнерства розповідали про бюджетний процес та як до нього може долучитися кожен житель громади. Також обовʼязковим елементом Днів бюджету були уроки фінансової грамотності для школярів. Кожна громада включила до програми заходів свої ідеї й креативні підходи: театралізовані вистави про розподіл бюджету, вікторини на знання бюджетних термінів, настільні ігри – бюджетні симулятори, фінансово-історичні квести, конкурси дитячого малюнку, інтелектуальні ігри на тему фінансів і бюджету тощо. Під час Днів бюджету також обовʼязково збирають пропозиції жителів до проєкту бюджету на наступний рік: оскільки це відбувається під час масових акцій і після відповідних розʼяснень та цікавих форм взаємодії з представниками влади, то люди досить охоче подають свої пропозиції, висловлюють ідеї, долучаються до обговорень і активно окреслюють свою думку щодо бюджетного процесу. В цьому й полягає логіка організації таких заходів: досить важко отримати пропозиції щодо будь-якої теми, якщо ті, від кого їх очікуєш, не є достатньо обізнаними і навпаки: надавши людям інформацію, можна очікувати від них відгуку й свіжих ідей.
Третій інструмент, взятий громадами "на озброєння", – це забезпечення сталості забезпеченню практик партисипативності через
ухвалення відповідних нормативно-правових актів. Громади-учасниці
затвердили 43 НПА, зокрема положення про збір пропозицій громадян та створення робочих груп з розробки "Бюджетів для громадян". Ухвалення таких документів дозволяє запровадити належне інформування жителів про використання коштів бюджетів громад, забезпечити прозорість бюджетного процесу на місцевому рівні, посилити відповідальність головних розпорядників коштів перед громадськістю за результат використання ресурсів бюджету, а також підвищити ефективність використання бюджетних коштів. Крім того, важливо, що затвердження цих практик партисипації на рівні офіційних документів дозволить їм стати щорічним обовʼязковим елементом бюджетного процесу.
Четвертий інструмент, що не є обовʼязковим, однак при цьому досить цікавий і перспективний, –
залучення молоді до бюджетного процесу. Це комплексний підхід, що має на меті
активізацію молоді у громадах, інформування молодих людей про бюджетний процес, а також про те, як до нього можна долучатися. Важливо, що ці заходи можуть залучати як наймолодших жителів громади (наприклад, через тематични конкурси малюнків, вікторини, інтелектуальні змагання, квести, адаптовані до різного віку тощо), так і для молоді віком 14-18 років (через уроки фінансової грамотності, симуляційні ігри, інтерактивні презентації "Бюджетів для громадян", збір пропозицій до бюджету, шкільні бюджети участі тощо). Важливо забезпечити молодих людей доступною і зрозумілою інформацією про бюджетний процес, його структуру, основні етапи та значення для розвитку місцевої громади. Важлива складова успішного залучення молоді – це підтримка місцевою владою проєктів та ініціатив, які створюють молоді люди для вирішення соціальних, економічних, екологічних проблем тощо за рахунок бюджетних ресурсів. Наприклад, це можна зробити через затвердження програми підтримки діяльності Молодіжної ради громади.
Зростанню рівня довіри до ухвалених владою рішень сприятиме щорічне проведення повноцінних консультацій із громадянами щодо проєктів рішень про соціально-економічний розвиток громади, місцеві податки та збори тощо. Такі консультації можуть бути як у форматі громадських слухань, так і у форматі збору пропозицій, головне: їх потрібно проводити завчасно, до винесення проєктів рішень на затвердження сесії. Крім того, доцільно оприлюднювати на сайті громади звіт про враховані або невраховані пропозиції громадян.
Важливим інструментом залучення громадян є щорічні бюджетні слухання щодо проєкту бюджету. Такі слухання необхідно проводити на відкритій зустрічі з громадянами, також ще до оприлюднення остаточного проєкту рішення на офіційному сайті та до розгляду проєкту на засіданні постійної депутатської комісії з питань фінансів. Експерти рекомендують мати в громаді закріплені відповідними нормативно-правовими актами процедури консультацій з громадськістю та проведення слухань про бюджет. Це можуть бути Бюджетний регламент або положення, яке передбачає процедури проведення консультацій з громадськістю (громадських слухань) щодо бюджету, або НПА загального порядку (наприклад, Статут громади), який передбачає процедури проведення громадських слухань.
Цікавим і дієвим інструментом для залучення громадян до бюджетного процесу є участь у процесі розробки бюджету багатостороннього дорадчого органу, до складу якого входять представники різних зацікавлених сторін (представники виконавчих органів ОМС, депутати, представники громадянського суспільства, науковці, бізнесмени). Залучення такого органу до процесу формування проєкту бюджету та до винесення його на розгляд постійної депутатської комісії з питань фінансів допоможе отримати зворотний зв’язок від громадськості щодо основних пріоритетів використання бюджетних коштів на наступний рік. Наприклад, у громаді можна створити робочу групу з формування бюджету, до складу якої залучити не лише представників місцевої влади, а й громадськість, бізнес тощо.
Важливим елементом бюджетної прозорості та необхідною передумовою залучення громадян є відкритість інформації про бюджет. Експерти звертають увагу, що оприлюднення документів, передбачених законодавством, необхідно здійснювати у форматі відкритих даних, тобто в машиночитному. Такі дані є основою для професійного аналізу, аналітичних матеріалів або журналістських розслідувань, а також можуть стати відправною точкою для розроблення ОМС унікальних онлайн-сервісів або мобільних додатків, які сприятимуть візуалізації бюджетів та загалом зростанню рівня обізнаності громадян у сфері публічних фінансів. У громадах-партнерках проєкту в середньому показник відкритості інформації про бюджет складає 43%, (зафіксовано зростання на 15% впродовж реалізації проєкту).
"У громадах почали запроваджувати різні інструменти активного залучення громадян до формування, планування та використання бюджетних коштів. Це дозволило створити правові механізми для залучення громадськості до управління фінансами громади та забезпечити ширші можливості для впливу громадськості на прийняття рішень. Місцевій владі загалом важливо розуміти, що ефективна взаємодія з жителями та залучення їх до активної участі під час ухвалення рішень про бюджет може стати одним із позитивних кроків для забезпечення реальної партисипативності ухвалених владою рішень, для формування чесного діалогу й посилення довіри. На нашу думку, війна - це не лише не привід цього не робити, а якраз навпаки: слід робити це активніше, ніж будь-коли в інший час. Громадяни, які розуміють бюджетний процес, впливають на нього та знають, як він відбувається, – це основа згуртованості громади, а чинити опір ворогу без цього навряд чи можливо довго й ефективно", – впевнений координатор Партнерства Анатолій Бойко.
Публікація підготовлена Громадським Партнерством «За прозорі місцеві бюджети» в рамках проєкту «Бюджетна партисипація від А до Я» та стала можливою завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст публікації не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.