21-05-2025
  Поделиться


21-05-2025 13:54
Активізувати комунікацію і створити цифрову платформу для релокованих громад: рекомендації проєкту “Бюджети в екзилі 2.0”
Одним із найгостріших викликів для тимчасово окупованих територіальних громад є втрата податкової бази. Про це свідчать результати проведених фокус-груп, які навесні 2025 року провела експертна команда проєкту «Бюджети в екзилі. 2.0», що реалізується Громадським Партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» і ГО «Кризовий медіацентр «Сіверський Донець» у 20 громадах Донецької, Запорізької, Луганської і Херсонської областей.
У дослідженні взяли участь понад 35 представників і представниць релокованих громад: керівники/ці військових адміністрацій, працівники/ці фінансових відділів, фахівці/чині соціального захисту, представники/ці освітньої сфери, комунальних підприємств, громадських організацій та незалежні журналісти/ки. За інформацією провідної експертки проєкту Олени Ніжельської, територіальні громади попри тимчасову окупацію зберігають правосуб’єктність і виконують частину повноважень, адаптуючись до нових реалій:
“Фокус-групи засвідчили, що більшість релокованих громад, попри втрату фізичного контролю над територією, продовжують функціонувати в правовому полі як суб’єкти публічного управління. Вони ухвалюють бюджети, ведуть бухгалтерський облік, подають звітність, отримують трансферти з державного бюджету та забезпечують роботу ключових установ - насамперед у сферах освіти, соціального захисту та адміністративного управління. Водночас цей процес відбувається в умовах значних обмежень: громади не мають доступу до своїх матеріальних ресурсів, мають лише часткову інформацію про актуальні потреби жителів, стикаються з кадровими викликами та втратами податкової бази. У цих складних умовах громади шукають нові форми адаптації, зберігаючи інституційну тяглість і намагаючись залишатись на зв’язку з людьми”, - пояснила вона.
Фінансова спроможність релокованих громад значною мірою залежить від державної підтримки, адже основним джерелом їхніх доходів є державна дотація, спрямована на підтримку виконання повноважень в умовах війни. Одна з проблем - подання великими платниками податків уточнених декларацій за попередні роки, адже це іноді призводить до зменшення доходів громад, а отже й ставить під загрозу стабільність фінансування важливих сфер. Водночас участь в укріпленні обороноздатності є безумовним пріоритетом для всіх громад, що взяли участь у дослідженні. Вони системно підтримують військові підрозділи, військовослужбовців, ветеранів, родини загиблих захисників і захисниць. Поряд із цим громади спрямовують ресурси на виконання базових функцій: управління, забезпечення освітнього процесу, надання адміністративних, соціальних і медичних послуг. Окремим напрямом для низки громад є спроби переформатувати діяльність комунальних підприємств до умов роботи в релокації. Йдеться про пошук нових напрямків, оптимізацію, адаптацію до наявних ресурсів і потреб.
Водночас такий важливий критерій діяльності місцевої влади як публічна підзвітність зберігається скоріш формально та потребує переосмислення в умовах розпорошення жителів, обмеження інструментів участі та нестачі комунікаційних ресурсів, що сукупно значно ускладнює діалог між владою та громадою, адже відсутність комунікації, особливо щодо бюджетних витрат, призводить до недовіри. 
Так само обмеженою лишається участь жителів у бюджетному процесі: учасниці та учасники фокус-груп підтвердили, що переселенці переважно не залучені до процесів ухвалення рішень у релокованих громадах, хоча існує досить суттєвий запит на взаємодію, що й може зрештою стати основою для оновлення підходів до залучення громадян.
З огляду на проведене дослідження, експертна команда проєкту рекомендує центральній владі розробити окрему політику щодо релокованих громад, яка враховує їхній особливий правовий та операційний статус. Крім того, важливо підвищити гнучкість у розподілі дотацій, враховуючи фактичну кількість споживачів послуг, передбачити запобіжники для зниження впливу уточнених податкових звітів на місцеві бюджети та забезпечити методичну й комунікаційну підтримку громадам для налагодження дистанційної участі жителів у бюджетному процесі (через чат-боти, консультації, інформаційні кампанії тощо). 
Ще одна пропозиція до влади - створити цифрову платформу “Громада в екзилі” для публічного представлення релокованих громад, їхніх команд, рішень, потреб і звітності.
Керівництву релокованих громад рекомендовано активізувати комунікацію з жителями, зокрема тими, хто перебуває в інших регіонах або за кордоном, розробити внутрішні практики прозорого пояснення витрат, особливо для нетипових закупівель, розвивати нові форми громадської участі, наприклад, онлайн-опитування, електронні звернення, фокус-групи тощо, а також активніше використовувати партнерства з НУО для зміцнення соціального капіталу та оновити підходи до презентації звітності: використовувати зрозумілі інфографіки, короткі пояснювальні відео, добірки рішень у зрозумілому викладі.
Нагадаємо, метою проєкту «Бюджети в екзилі 2.0» є сприяння підвищенню рівня прозорості та ефективності бюджетних процесів у 20 громадах Луганської, Донецької, Запорізької та Херсонської областей, що перебувають в тимчасовій окупації, через проведення відкритого комплексного фахового дослідження бюджетних процесів цих громад за період з 2022 по 2024 роки. Проєкт також передбачає проведення інформаційної кампанії, яка приверне увагу до проблем та рішень, ідентифікованих у дослідженні, сприяючи підвищенню обізнаності громадян та зміцненню довіри до органів управління. В ініціативі беруть участь такі громади: Кремінська, Лисичанська, Міловська, Сіверськодонецька, Шульгінська (Луганська область); Бахмутська, Волноваська, Маріупольська, Світлодарська, Соледарська (Донецька область); Бердянська, Мелітопольська, Приморська, Приазовська, Софіївська (Запорізька область); Каховська, Каланчацька, Скадовська, Чаплинська, Присиваська (Херсонська область).
 
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».


20.05.2025   
  Поделиться


Логин:

Пароль:

Регистрация.
Забыли логин или пароль?

ЦИТИРОВАТЬ (Чтобы вставить цитату, выделите нужный фрагмен текста на этой странице и нажмите "ЦИТИРОВАТЬ")
Осталось символов –

Введите проверочный код



Логин:

Пароль:

Регистрация.
Забыли логин или пароль?
НАЙТИ ДЕПУТАТА
Для поиска используйте буквосочетание из не менее, чем 3-х букв


Подписаться на рассылку (только для зарегистрированных пользователей. регистрация.)
Введите Ваш email:

Партнёрам: Код нашего баннера можно скопировать тут.

НОВОСТИ, СОБЫТИЯ
21 мая
13:54

Активізувати комунікацію і створити цифрову платформу для релокованих громад: рекомендації проєкту “Бюджети в екзилі 2.0”

22 апреля
12:30

На що скеровує кошти місцева влада тимчасово окупованих громад: попередні результати моніторингу

04 апреля
12:08

Плани відновлення та розвитку громад готуються, однак не затверджуються, - попередні результати в межах ініціативи «REPAIR Ukraine»

11 марта
11:50

REPAIR Ukraine: що варто врахувати місцевій владі для підвищення рівня доброврядності процесів відновлення

12 февраля
14:09

Десять пілотних громад на Півночі та Півдні пройдуть оцінювання доброврядності та отримають мапи нал

27 сентября
12:06

Розпочалося стартове оцінювання рівня прозорості бюджетного процесу у громадах-партнерках програми USAID DOBRE

25 сентября
11:31

В умовах тимчасової окупації громадам особливо важливо долучати жителів до участі в бюджетному процесі: рекомендації експертів проєкту «Бюджети в екзилі»

11 сентября
10:53

Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари підсумував черговий етап діяльності

05 сентября
14:25

У місті Татарбунари на Одещині розвивається гуманітарний волонтерський хаб

03 сентября
15:55

Які соціальні послуги доступні в умовах війни: консультує Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари

29 августа
15:00

Як громадам залучати жителів до бюджетного процесу: практичні поради за результатами проєкту «Бюджетна партисипація від А до Я»


14:52

Як відновити втрачені документи: консультує Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари

27 августа
13:47

Як "сусідська варта" допомагає підвищити безпеку в громаді

23 августа
13:26

Розбудова системи доброчесності у територіальних громадах: стартує новий проєкт за підтримки програми USAID DOBRE

30 июля
22:24

Конкурси малюнків, квести й уроки фінансової грамотності: як залучати молодь до бюджетного процесу

03 мая
18:00

У громадах Півдня України проводять картування місцевого неурядового сектору

27 апреля
10:51

Ресурсні центри для неурядового сектору Півдня України визначили пріоритетні сфери розвитку

15 апреля
14:56

В Одеській області пройде форум громадянського суспільства з гуманітарного реагування в умовах війни

20 декабря
11:10

У громадах Одеської області обговорили актуальні безпекові та правові виклики

21 августа
19:02

Атака на історичний центр Одеси: наслідки для культурної спадщини та реакція міжнародної спільноти


RSS

View My Stats



       
    Поддержка проекта “Твой местный депутат: Одесская область”, который выполняется Одесской областной организацией Всеукраинской общественной организации «Комитет избирателей Украины» была осуществлена Фондом Восточная Европа в рамках программы “Твой местный депутат: мониторинг деятельности депутатов местных советов в Украине”, которая является совместной инициативой Фонда Восточная Европа и Черкасской областной организации Комитета избирателей Украины и выполняется при финансовой поддержке Фонда демократии ООН (UNDEF) и Агентства США по международному развитию (USAID).
     Мнения, отраженные на сайте, принадлежат их авторам и могут не совпадать с точкой зрения партнеров программы.

 

Веб-розробка